
Oslava 130letého výročí v pohybu: Historické vozy Škoda se účastnily veteránské rally 7 Castles Trial
29.04.2025
› Automobilka Škoda slaví 130leté výročí účastí čtyř historických vozů na setinové rally 7 Castles Trial
› Škoda Rapid OHV z roku 1940 nejstarším automobilem startovního pole
› Trofej Narcise Podsedníčka pro nejúspěšnější posádku s vozem značky Škoda
› Trasa jubilejního 10. ročníku rally letos zavedla šest desítek veteránů na Benešovsko
Mladá Boleslav, 28. dubna 2025 – Celý letošní rok si automobilka Škoda připomíná významné jubileum 130 let od svého založení. Jednou z jedinečných příležitostí, kde mohlo české publikum přímo v pohybu vidět vybrané vozy ze sbírky Škoda Muzea, byla účast čtyř veteránů na 10. ročníku jednodenní setinové rally 7 Castles Trial, která se jela v sobotu 24. dubna. Trasa dlouhá přes 260 kilometrů zavedla šedesát historických vozů na Benešovsko. Trofej Narcise Podsedníčka pro nejlepší vůz Škoda ve startovním poli získala posádka Huňáček Pavel & Formánek Vojtěch startující s vozem Škoda 120L.
V sobotu 26. dubna odstartoval z Prahy jubilejní 10. ročník setinové rally 7 Castles Trial a ve startovním poli opět nechyběly vybrané historické vozy ze sbírek Škoda Muzea. „Na tuto intenzivní jednodenní veteránskou rally se každý rok rádi vracíme, neboť je to po zimní odmlce ideální příležitost k důkladnému provětrání našich exponátů,“ říká Andrea Frydlová vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi a dodává: „Letos jsme se i vzhledem ke 130letému výročí rozhodli potěšit diváky čtveřicí zajímavých aut, jež daly vzpomenout na různá období v historii mladoboleslavské automobilky.“
Nepřehlédnutelný kvartet vozů Škoda
Velmi raritním vozem, zároveň nejstarším ve startovním poli, byla Škoda Rapid OHV z roku 1940 s aerodynamickou „dálniční“ karoserií. Podle archivu automobilky bylo totiž této karosářské verze, jež byla vybavena motorem s rozvodem OHV o výkonu 42 k, kterých bylo vyrobeno pouhých 110 kusů.
Poválečnou éru značky zastupovala Škoda 1101 „Tudor“ z roku 1948, která se díky své odolnosti a spolehlivosti často účastní právě i náročnějších veteránských podniků. Její čtyřválcový motor o objemu 1089 cm3 tak bez problémů zvládl i trasu 7 Castles Trial.
Startovní pole pomohl rozzářit také jeden z nejhezčích vozů naší historie – Škoda Felicia z roku 1961, která dodnes uchvátí svými ladnými liniemi otevřené karoserie. Není divu, že se z tohoto modelu stal velmi žádaný veterán, a to stejně jako z vozu Škoda 1100 MBX (1969). Tento dvoudveřový automobil vychází z legendárního ‘embéčka’, avšak chybí mu horní část prostředních sloupků karoserie, takže při pohledu zboku vynikne jeho ničím nerušená prosklená plocha. I proto se mu od diváků podél trasy dostalo oprávněné pozornosti.
Princip setinové rally prověří souhru posádky
Intenzivní setinová rally 7 Castles Trial se letos konala podesáté a pro posádky bylo připraveno celkem devět testů přesnosti, v nichž je průjezd soutěžního vozu měřen na setiny sekundy. Za každou setinu odchylky od předepsaného času dostává tým jeden trestný bod. Dokonalost souhry řidiče a spolujezdce navíc prověřilo i několik tajných testů, které nejsou značeny v roadbooku. S nejnižším počtem trestných bodů (231.0) do cíle dorazila posádka Szabó Endre a Gömöri Melinda, která se tak stala celkovým vítězem. Trofej Narcise Podsedníčka pro nejlépe umístěný vůz značky Škoda si odvezla posádka Huňáček Pavel a Formánek Vojtěch, která rally absolvovala s vozem Škoda 120L.
